Wat is chiptuning?

Chiptuning of chip tuning is het wijzigen of aanpassen van een wisbare programmeerbare alleen-lezen geheugenchip (ROM chip) in de elektronische regeleenheid (ECU) van een auto of ander voertuig om betere, hogere, superieure prestaties te bereiken, of het nu gaat om meer vermogen, schonere emissies of een betere brandstofefficiëntie. Motorfabrikanten gebruiken over het algemeen een conservatieve elektronische regeleenheidkaart om individuele motorvariaties mogelijk te maken, evenals onregelmatig onderhoud en brandstof van slechte kwaliteit. Voertuigen met een aangepaste elektronische regeleenheid kunnen gevoeliger zijn voor brandstofkwaliteit en onderhoudsschema's.

Dit werd gedaan met vroege motorcomputers in de jaren tachtig en negentig. Tegenwoordig kan de term chiptuning misleidend zijn, omdat mensen het vaak zullen gebruiken om ECU-tuning te beschrijven waarbij de chip niet moet worden verwisseld. Moderne elektronische regeleenheden kunnen worden afgesteld door eenvoudig hun software bij te werken via een standaardinterface, zoals OnBoard Diagnostics. Deze procedure wordt gewoonlijk afstemming van de motor of elektronische regeleenheid genoemd. Elektronische regeleenheden zijn een relatief recente toevoeging aan de auto en zijn voor het eerst verschenen in de late jaren 70.

Naarmate de technologie vorderde, nam ook de elektronica toe in auto's. De elektronische regeleenheid in een moderne auto maakt het, samen met de geavanceerde motortechnologie, mogelijk om vele aspecten van de werking van de motor te regelen, zoals de timing van de vonk en de brandstofinjectie. De elektronische regeleenheid kan ook de elektronische gasklepbediening (drive-by-wire), de timing van de schotelklep, de boostregeling (in turbomotoren), het antiblokkeersysteem, de automatische transmissie, de snelheidsregelaar (indien aanwezig) en de elektronische stabiliteitscontrolesysteem.

Prestatieverbeteringen worden gerealiseerd door de vervroeging van het ontstekingstijdstip aan te passen. Een andere timing kan resulteren in betere prestaties. Om echter met geavanceerde timing om te gaan, moet men benzine met een hoog octaangegehalte gebruiken om detonatie of pingen voor de ontsteking te voorkomen. Fabrikanten ontwerpen voor een specifieke timing en dit kan de prestaties dienovereenkomstig beperken.

Bovendien kan het veranderen van brandstofkaarten om samen te vallen met de stoichiometrische verhouding voor benzineverbranding ook leiden tot prestatieverbetering. De meeste fabrikanten stemmen af op optimale emissies (verzadigd rijden om de katalysator te beschermen) en brandstofbesparende doeleinden die de prestaties kunnen beperken.

Bij auto's met een gemonteerde turbo kunnen de gevraagde en toegestane boostniveaus worden verhoogd, deze toepassingen hebben meestal het meeste effect als de gemonteerde turbo een lagedruk-turbo is die de meeste ruimte voor verbetering laat. Een andere reden om de kaart van de elektronische regeleenheid tewijzigen, is als er wijzigingen zijn aangebracht in de motor, inlaat of uitlaatvan de auto. Deze "bolt-on" modificaties veranderen de manier waarop de motor stroomt, waardoor de lucht-brandstof verhouding vaak verandert. Zonder de brandstoftabellen opnieuw in kaart te brengen, wordt een deel van de prestatiewinst door de aanpassingen mogelijk niet gerealiseerd.

Een slecht afgestelde elektronische regeleenheid kan leiden totverminderde of lagere prestaties en rijgedrag en kan zelfs motorschadeveroorzaken.

De meest gebruikelijke manier om de elektronische besturingseenheid te"upgraden" is door plug-in modules te gebruiken zoals hierbovenvermeld of door een gespecialiseerde tuner te gebruiken die een On BoardDiagnostics Flash-tool zal gebruiken. Deze apparaten worden over het algemeen op de diagnosepoort aangesloten, hoewel in sommige gevallen de herprogrammering rechtstreeks op de printplaat gebeurt. Kaarten worden geleverd door tuners of tuning firma´s.

Een alternatief voor het aanpassen van de boordchip is het toevoegen van een extern apparaat, ook wel tuning box genoemd. Tuningboxen werken door verbinding te maken met bepaalde bestaande sensoren op de motor en het signaal te manipuleren dat ze naar de ECU van de auto sturen. Het aantal sensorsignalen dat wordt onderschept, is afhankelijk van de fabrikant van de tuningbox. Over het algemeen zullen diesel-turbo-tuningboxen op zijn minst het brandstofdruksignaal manipuleren en turbobenzine-tuningboxen zullen het boostdruksignaal onderscheppen. Het voordeel van externe tuningboxen is dat ze gemakkelijk kunnen worden verwijderd om het voertuig weer standaard te maken en geen sporen van gebruik achterlaten.

Tuning via een powerbox

Powerbox is een nieuwe generatie digitale elektronische modules die is ontworpen om het vermogen van dieselmotoren te vergroten met common-rail- en unit-injector (PD) injectiesystemen. Dit maakt een ongeëvenaard niveau van flexibiliteit en precisie mogelijk en de mogelijkheid voor afzonderlijke aanpassing van instellingen op een schaal van 0 tot 100 in lage, gemiddelde en hoge motortoeren per minuut (RPM's), vandaar dat de vermogenscurve van de motor kan worden gewijzigd in 1 miljoen mogelijke waarden en combinaties! Met deze mogelijkheden is er de mogelijkheid om een RF afstandsbediening aan te sluiten,waarmee Powerbox onderweg aan- of uitgezet kan worden.

De PowerBox heeft een geavanceerd zelfaanpassingssysteem dat rekening houdt met het rijgedrag en de rijstijl van de bestuurder. Het hart van hetdigitale systeem is een snelle Motorola Freescale microprocessor, die het proces van brandstofinjectie beheert en het vermogen met 20% en het koppel met 25% verhoogt! Dankzij de optimalisatie van de injectietijd en brandstofdruk,zorgt het behoud van uw normale rijstijl voor een echte vermindering van 10 procent in het brandstofverbruik. De aansluiting van Powerbox is ongecompliceerd en plug and play en kan door niet-professionals in 5-10 minuten worden uitgevoerd.

Powerbox is aangesloten tussen het brandstofinjectiesysteem en de motorregeleenheid van de auto). Door de gegevens vast te leggen die worden uitgewisseld tussen de computer en sensoren die de werking van de motor bewaken, herberekent en optimaliseert de PowerBox de waarden voor meer vermogenen een lager brandstofverbruik (het volume, de timing en de injectiedruk worden allemaal tegelijkertijd gewijzigd. Onze toewijding aan hoge kwaliteit is niet beperkt tot de ontwikkeling van geavanceerde digitale producten en de bijbehorende software. PowerBoxen gebruiken alleen OEM-connectoren van hoge kwaliteit voor extra zekerheid dat het verkregen vermogen aanwezig zal zijngedurende de hele levensduur van uw auto.

OBD-tuning

On-board diagnostics, of OBD, is een auto-term die verwijst naar de zelfdiagnose- en rapportage mogelijkheden van een voertuig. OBD-systemen gevende voertuigeigenaar of een reparateur toegang tot gezondheidsinformatie voor verschillende voertuigsubsystemen. De hoeveelheid diagnostische informatie die via OBD beschikbaar is, loopt sterk uiteen sinds de introductie in het begin van de jaren tachtig van boordcomputers van voertuigen, die OBD mogelijk maakten. Vroege gevallen van OBD zouden eenvoudig een storingsindicatielampjeof MIL, als er een probleem werd gedetecteerd, oplichten, maar zouden geen informatie geven over de aard van het probleem. Moderne OBD-implementaties gebruiken een gestandaardiseerde digitale communicatiepoort om realtimegegevens te verstrekken naast een gestandaardiseerde reeks diagnostischefoutcodes, of DTC's, die het mogelijk maken om snel storingen in het voertuigte identificeren en te verhelpen.

Het OBD-systeem geeft eigenaren een vroege waarschuwing voor storingen door middel van een dashboard "Check Engine" -lampje (ook wel bekend als een storingsindicatielampje of kortweg MIL). Door voertuigeigenaren deze vroege waarschuwing te geven, beschermt OBD niet alleen het milieu, maar ook de consument, door kleine problemen op te sporen voordat ze grote reparatiekosten worden.

Remapping

Remapping is de eenvoudigste vorm van motorafstemming in de eerste fase; het wordt meestal uitgevoerd op voertuigen met turbocompressor die een moderne motorregeleenheid (ECU) bevatten. Bijna alle moderne voertuigen hebben een ECU,voornamelijk geleverd door Bosch of Delphi Technologies. De ECU heeft firmware die de verschillende parameters bestuurt waaronder de motor draait. Deze parameters omvatten het bereiken van de juiste balans tussen brandstofverbruik,vermogen, koppel, brandstofemissies, betrouwbaarheid en onderhoudsintervallen.Veel fabrieksfirmware benut niet het volledige potentieel van de engine en laatde eindgebruiker achter met een te weinig afgestelde engine.

Veel fabrikanten bouwen één motor en gebruiken verschillende firmwareversies, ook wel kaarten genoemd, om verschillende vermogensniveaus te bereiken om onderscheid te maken tussen voertuigen die in wezen een identieke motor hebben. Dit geeft gebruikers de mogelijkheid om meer potentieel van de motor te ontgrendelen met een paar wijzigingen in de fabriekssoftware door de fabrieksfirmware van de ECU te lezen en te bewerken met behulp van speciaal gereedschap dat is aangesloten op de on-board diagnostics (OBD) -poort. De toolskunnen op de OBD-poort van elke auto worden aangesloten om het fabrieksbestand te lezen dat op de ECU is opgeslagen. Er is software beschikbaar om specifieke soorten fabrieksbestanden te lezen.

Parameters van fabrieksbestanden zoals brandstofinjectie, boostdruk,raildruk, brandstofpompdruk en ontstekingstijdstip, worden aangepast aan veilige limieten die zijn ingesteld door een expert, zodat de ontgrendeldeprestaties de veilige niveaus van betrouwbaarheid, brandstofverbruik enuitstoot. De kaart kan worden aangepast voor gebruik in de stad, voorprestaties op het circuit of voor een algemene kaart die op een lineaire manierkracht geeft over de hele band. Eenmaal aangepast, wordt het bewerkte bestand teruggeschreven naar de ECU met dezelfde tools die voor de eerste lezing zijn gebruikt, waarna de motor wordt getest op prestaties, rookniveaus en eventuele problemen. De fijnafstelling gebeurt op basis van de feedback, waardoor een beter presterende en efficiëntere motor wordt geproduceerd.

Het opnieuw toewijzen kan de temperatuur van uitlaatgassen verhogen.